Tuesday, September 20, 2011

Hör och häpna, enligt media så bör inte medborgare av ett land betala skatt....NYHETER!!

av Diana Seyoum kl. den 17 september 2011 kl. 21:38
Ursäkta mig! Har människor blivit helt utomordentligt galna, eller!
Jag ser inte det som är fel i att ett land som är i en period av utveckling och behov av rättvisa från omvärlden får en ärlig chans till att bli ett stabilt land på alla fronter gällande infrastruktur, utbildning och ekonomi.

En enkel fråga nu: Är det en medborgares skyldighet att betala skatt?
Svaret är: Ja! Det är medborgarnas skyldighet till att betala skatt.
Nästa fråga: Vilka rättigheter har då medborgarna då de har betalat sin skatt?
Svaret är: Medborgarna har rätt till bl.a. SJUKVÅRD, UTBILDNING, VÄGAR, INSTITUTIONER, UTVECKLING, ÄGA MARK, STARTA FÖRETAG ETC.
Men oj, det lät ju inte alls konstigt. För visst har man rätt till detta i ett så fint I-land som Sverige när man betalar sin skatt som en laglydig medborgare.
Detta kanske bör gälla i alla länder och inte bara i de så kalkade I-länderna med sina västerländska teorier om utveckling och institutionsbildningar.

Kanske, bara kanske kan dessa regler också gälla i de fattigare länderna?!
Har den tanken slagit dig någon gång kanske? eller kanske inte...
Jag menar, vad säger att människorna i det fattiga Afrika inte också tänker på framtiden, utveckling, nästa generation.
Fast, vad vet jag?

Jag är ju bara en Eritrensk tjej på 25 år som är född och uppvuxen i Sverige.
Vad vet jag om moral och principer som inte de genuint västerländska människorna vet. Kanske något i mina gener har gjort så att jag anser att det som gäller i det rika underbara väst också kan gälla i det fattiga syd.
Kontentan:
Eritreaner som anser sig själva vara Eritreaner och inte har tagit avstånd från sina gener, hudfärg och kultur ska också ta sina skyldigheter på allvar precis som jag betalar skatt i Sverige betalar jag skatt i Eritrea.
Varför det?!

Varför betalar jag, en student med låga inkomster, skatt till Eritrea?
Jag betalar skatt i Sverige också (och den är betydligt högre!!) så vad är mitt argument till att inte betala till Eritrea som i grund och botten är mitt hemland hur mycket jag än vänder och vrider på det?!
Varför ska jag inte bidra till att Eritrea ska utvecklas till en starkare nation på alla sätt och vis?!

Vi talar inte om pengar i den bemärkelsen att det är sedlar!
Vi talar om pengar som är ett verktyg till möjlighet att införskaffa det som MITT land behöver stöd för att alla barn och ungdomar ska ha möjlighet att slutföra grundskolan, mina sedlar kan stödja arbetet till att kunskapen om HIV/AIDS sprids och att fler skyddar sig vid samlag. Mina sedlar kan vara till stöd till att fler sjukhus byggs så att fler får den vård de behöver.

Att svensk media sprider "nyheter" om att exileritreaner tvingas betalar skatt till Eritrea är ett sådant stort skämt så att jag i detta läge önskar att jag kunde protestera genom att inte betala skatt till den svenska staten och se på konsekvenserna för detta så kan vi gärna diskutera dessa ”nyheter” i media.
Men just det, jag är är faktiskt en laglydig medborgare, i Sverige men givetvis främst i Eritrea!
Om inte annat så är Eritrea i större behov av mina skattepengar än vad Sverige är, icke sant?!
Så, tyck vad ni vill.

Men detta är fakta: Som medborgare av ett land har man vissa skyldigheter och gillar man inte detta. Så förvänta dig inte att få ta del av de rättigheter jag har, jag som faktiskt betalar min del mer än frivilligtl!!

No comments:

Post a Comment